تأثیر پروبیوتیک ها بر کاهش اثرات منفی استرس گرمایی در طیور

تأثیر پروبیوتیک ها بر کاهش اثرات منفی استرس گرمایی در طیور

در فصول تابستان و زمستان به دلیل نوسانات دمای محیط، استرس گرمایی شایع است. استرس گرمایی پیامدهای جدی بر سلامت و عملکرد همه گونه‌های دام دارد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد عواقب آن در طیور صنعتی که به‌صورت متراکم پرورش می‌یابد، شدیدتر است. از طرفی جوجه‌های گوشتی تجاری به دلیل رشد سریع، میزان حرارت بیشتری دفع می کنند و عوارض استرس گرمایی در آن ها بارزتر است. 

طی استرس گرمایی سیستم عصبی مرکزی بدن فعال‌شده و موجب تضعیف عملکرد دستگاه گوارش و برهم خوردن تعادل میکروبی روده در طیور می‌شود. افزایش ترشح هورمون های کورتیکواستروئیدی طی استرس گرمایی، ایمنی طیور را کاهش می دهد و باعث تضعیف مقاومت طیور در برابر بیماری‌ ها می‌شود.

عوارض استرس گرمایی در طیور:

  • افزایش مرگ‌ومیر
  • کاهش مصرف خوراک، کاهش وزن و کیفیت گوشت
  • کاهش راندمان رشد و بازده گوشت سینه که در صنعت تولید جوجه‌های گوشتی بسیار حائز اهمیت است
  • اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز و بر هم خوردن تعادل الکترولیت ها در بدن
  • برهم خوردن تعادل میکروفلور روده، افزایش باکتری‌های بیماری‌زا و سرکوب سیستم ایمنی
  • تخریب ساختار پرزها و حفره‌های روده
  • افزایش رسوب چربی در لاشه در اثر استرس گرمایی مزمن

اگرچه وظیفه اصلی دستگاه گوارش هضم و جذب مواد مغذی است اما نقش فلور میکروبی روده در حفظ سلامت بدن و عملکرد بهینه سیستم عصبی مرکزی و هومورال بسیار حائز اهمیت است. 

مصرف پروبیوتیک ها موجب تحریک رشد باکتری‌های مفید در روده و حفظ ساختار روده می شود و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا و تقویت سیستم ایمنی را ایجاد می کنند.

پروبیوتیک ها از طریق آزادسازی فاکتورهای تعدیل‌کننده ایمنی موجب بهبود فعالیت سیستم عصبی و تعدیل ترشح هورمون ها و درنتیجه کاهش استرس در طیور می شوند. 

مصرف پروبیوتیک ها اثرات منفی استرس گرمایی ازجمله مرگ‌ومیر و کاهش وزن طیور را کاهش داده و بدن را در شرایط طبیعی حفظ می نمایند.

 

محصولات دامپزشکی

مخمر پروبیوتیک دامی سابوفلورا وزن 1 کیلوگرم

بهبود راندمان رشد و تولید قابلیت هضم بهتر فیبرهای گیاهی ومواد غذایی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های گوارشی و تنفسی افزایش اشتها، هضم جيره و بهبود عملکرد گوارشی
دانلود کاتالوگ

پست های مرتبط

محصولات دامپزشکی

مخمر پروبیوتیک دامی سابوفلورا وزن 1 کیلوگرم

بهبود راندمان رشد و تولید قابلیت هضم بهتر فیبرهای گیاهی ومواد غذایی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های گوارشی و تنفسی افزایش اشتها، هضم جيره و بهبود عملکرد گوارشی دانلود کاتالوگ
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.